قلعه نویی | امیر قلعه نویی

سخنان بحث برانگیز قلعه نویی درباره وضعیت بازیکن ها | قلعه نویی در دفاع از تیم های ایرانی برخواست

تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 24 شهریور 1403 08:52
واکنش نقادانه قلعه نویی به وضعیت تیم های ایران

امیر قلعه نویی بازیکن بازنشسته و مربی فوتبال اهل ایران است. نام اصلی او اردشیر قلعه نویی است. قلعه نویی هم‌اکنون هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده دارد.از اعضای خانواده قلعه نویی عکس و اطلاعات زیادی در دسترس نیست. در ادامه با زندگینامه قلعه نویی آشنا می شوید.

به گزارش کاپیتان نیوز، امیر قلعه نویی در رابطه با عملکرد تیم ملی مقابل قرقیزستان و امارات اظهار داشت: شما یک پاترول دارید و ۴۰ سال از عمرش گذشته و یک بنز جدید هم دارید. این ۲ ماشین را می‌برید به جاده خاکی و می‌گویید مسابقه بده. پاترول می‌تواند برود ولی بنز نمی‌تواند. اولین چیزی که در بازی مهم است اینکه زمین شرایط خوبی داشته باشد. الان بازی ملوان و سپاهان را دیدم، یقینا این ۲ تیم با آن کیفیت خود بازی نکردند. هرچند که باید از مسئولان باشگاه ذوب آهن تشکر کرد.

وی ادامه داد: در رابطه بازی با امارات، اگر یک مربی ایرانی ۲ بار به بنتو می‌باخت چه بلایی سر آن می‌آوردند. الان که یک مربی ایرانی آمده و در عرض ۲-۳ ماه که تلاش همگی بوده و هرچند ما می‌توانستیم امارات را با نتیجه پرگل ببریم ولی واکنش‌ها متفاوت است. الان تیم ملی پس از کلمبیا کمترین باخت را داشته و پس از مدت‌ها به رده نوزدهم رده‌بندی رسیده است. زمان قبلی که سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷ تیم ملی به رده نوزدهم رسیده بود، باز هم من سرمربی تیم ملی بودم. این‌ها را نمی‌بینند یا خودشان را به خواب زده‌اند.

سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: هدف تیم ملی خوشحالی مردم است و برخی که صحبت می کنند ۲۰ سال دور از فوتبال بوده‌اند. تیم بدون ایراد وجود ندارد و آن انتقادی خوب است که سازنده باشد. ببینید بزرگان فوتبال چه صحبتی‌های خوبی در مورد تیم ملی می‌کنند.

وی ادامه داد: ببینید بازیکنان چه گناهی کرده‌اند؟ پاداش نمی‌گیرند و در بدترین شرایط زمینی بازی می‌کنند. ۷-۸ پاداش است که نگرفتیم. کادر فنی ۷ ماه حقوق طلب دارد. البته مانیکونه و آلین از آن پول بلوکه شده فیفا می‌گیرند. کادر ایرانی است که حقوق دریافت نکرده است.

سرمربی تیم ملی گفت: با همه این شرایط ما آمدیم نتایج بسیار خوب گرفتیم. تقریبا در ۹۹ یا ۱۰۰ درصد بازی‌ها تیم غالب بودیم. به غیر از بازی با امارات که مالکیت برای آنها بود ولی ۰/۲۱ موقعیت گل داشتند. ما نزدیک به ۳-۴ موقعیت گل داشتیم و این را من نمی‌گویم و آمار می‌گوید.

قلعه‌نویی اظهار داشت: من دست تک‌تک هواداران را می‌بوسم و ۹۰ دقیقه تیم را تنها نگذاشتند، خصوصا لیدرها و در آنجا کمک کردند و ما نتیجه خوبی گرفتیم. تیم ملی برای مردم است و از شرایط سختی آمدم.

وی در واکنش به صحبت‌های مجری برای بازگشت نوراللهی گفت: قبل از اینکه جواب شما رو بدهم باید در خصوص ۳ بازیکن صحبت کنم. سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی. برخی بازیکنان وزنه هستند. علیرضا جهانبخش شاید یکی از بهترین بازی‌هایش را مقابل امارات انجام داد. ما نمی توانیم از برخی بازیکنان به سادگی بگذریم. بازی با قرقیزستان را نباید ببینیم.این تیم ملی می‌تواند صعود کند. در جام ملت‌های آسیا ما با بچه‌ها می‌گفتیم که فینال با ژاپن هستیم و ژاپن را هم بردیم و در بازی با قطر آن اتفاقات افتاد که من هنوز به گل سوم آنها شک دارم.

قلعه‌نویی گفت: این تیم ملی می‌تواند هم با اقتدار به جام جهانی صعود کند و هم در جام جهانی به مراحل بعدی برود. این بازیکنان می‌توانند به تیم ملی کمک کنند.

وی گفت: در رابطه با نوراللهی باید بگویم که احمد مثل پسر من است. ما در یک مجموعه اگر کسی یک کار اشتباهی می کند و اصولی را زیر پا می‌گذارد، اگر شما بخواهید از اصول عدول کنید، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

قلعه‌نویی گفت: از حمید مطهری می‌توانید بپرسید. به مطهری گفتم چون شما با احمد نزدیک‌تر هستی به او بگو که ما چون می‌خواهیم ۳ بازیکن را برای لیست نهایی تیم ملی و جام ملت‌ها نهایی کنیم، در یک بازی که فکر می‌کنم با هنگ‌کنگ بود و ما ۴-۵ گل هم زدیم، من می‌خواهم شرایط امید ابراهیمی و حسین نژاد را امتحان کنم.

وی ادامه داد: با این حال به نوراللهی بگو که برای بازی با ازبکستان شما جز نفرات اصلی هستیم. هیچ مربی اصلا این کار را نمی‌کند و چون احمد را دوست داشتم به حمید هم گفتم. مطهری شاید یادش رفته یا هر چیز دیگری. احمد نوراللهی بسیار بازیکن بااخلاق است ولی یک اشتباه کرده است. هر وقت از مردم و هم‌تیمی‌هایش عذرخواهی کرد، راجع به او تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

سرمربی تیم ملی در مصاحبه با رادیو جوان اظهار داشت: پیش از هر چیزی برای نبی آرزوی سلامتی می‌کنم. ۴ دهه برای فوتبال کشور زحمت کشید و هیچ وقت فرزندانش را تنها نگذاشت. خوشبختانه یک ساعت پیش آنژیو شد و ۲ رگ دیگر او نیز باز شده. ۲ تسلیت هم بگویم به خداداد عزیزی و ابراهیم قاسم‌پور زیرا که من ایران نبودم و همچنین کریم باقری./ افکار نیوز

زندگی شخصی و خانواده امیر قلعه نویی

اردشیر قلعه نویی، معروف به امیر قلعه نویی در اولین روز آذر ماه سال 1342 به دنیا آمد. با یک جمع و تفریق ساده تاریخ تولد قلعه نویی میتوانید به سادگی دریابید که امیر قلعه نویی چند سال دارد.

پدرش نام های اردشیر و بابک را برای او و برادرش انتخاب کرد، اما از همان کودکی بیشتر با نام امیر صدایش می کردند. قلعه نویی در یک خانواده پرجمعیت متولد شد و 7 خواهر و برادر داشت که یکی از خواهرانش در سال 1402 از دنیا رفت.

امیر قلعه نویی به انگلیسی " amir ghalenoei " به این شکل نوشته میشود که برای مشاهده اطلاعات منتشر شده از او در سایتهای خارجی میتوانید آن را گوگل کنید.

از کارگری تا مسافرکشی

شغل پدر امیر قلعه نویی رانندگی ماشین سنگین ولوو بود زمانیکه آقای سرمربی تنها 7 سال داشت از دنیا رفت و همین امر باعث شد تا او از سن کم به عنوان شاگرد قناد برای کمک به تامین هزینه های خانواده مشغول کار شود و بعدها به کشاورزی هم روی آورد.

امیر خان حتی بعد از شروع فوتبال هم همچنان کار میکرد بطوریکه با اولین حقوق و فروش طلاهای مادرش یک پیکان خریده بود تا برای امرار معاش خانواده مسافرکشی کند.

امیر قلعه نویی اهل کجاست؟

جالب است بدانید به همان اندازه که اصالت امیر قلعه نویی مهم شده، این سوال که پدر امیر قلعه نویی اهل کجاست هم در میان مخاطبان پرتکرار است. قلعه نویی و خانواده اش اهل نیشابور هستند ولی در منطقه نازی آباد تهران سکونت داشتند.

انتشار محل سکونت وی باعث شد تا سوالاتی همچون منزل امیر قلعه نویی کجاست یا حتی شماره تلفن امیر قلعه نویی چند است از سوی کاربران فضای مجازی تبدیل به موضوعات مهم جستجو شود ولی باید بدانید که نازی آباد محل زندگی قلعه نویی در گذشته بوده و بعد از ورود وی به دنیای حرفه ای مربیگری محل سکونتش تغییر کرده است.

ازدواج و همسر قلعه نویی

امیر قلعه نویی و همسرش سالها پیش ازدواج کرده و در حال حاضر صاحب 2 فرزند هستند. درمورد بیوگرافی و اینکه همسر امیر قلعه نویی اهل کجاست و یا شغل همسر امیر قلعه نویی اطلاعات مشخص و قابل اطمینانی در دسترس نیست اما اگر چرخی در فضای مجازی بزنید به راحتی میتوانید عکسهای همسر امیر قلعه نویی را که همراه پسرش منتشر شده، ببینید.

فرزندان قلعه نویی

امیر قلعه نویی 1 دختر بنام خاتون و 1 پسر بنام محمد هوتن دارد. عکس پسر قلعه نویی در صفحه رسمی او و فضای مجازی موجود است اما تصویری از دختر قلعه نویی یا اطلاعاتی درباره زندگی مشترک او مثل داماد امیر قلعه نویی چه کاره است و... در دسترس نیست.

دارایی امیر قلعه نویی

بدلیل حضور موفق این سرمربی در تیم های مطرحی همچون سپاهان، استقلال و تیم ملی میتوان حدس زد که وی درآمد نسبتا بالایی داشته و شرایط مالی خوبی دارد اما برخی آمار و ارقام منتشر شده صحت نداشته و قابل تایید نیستند.

گفتنی است سرمربی تیم ملی فوتبال ایران علاوه بر فعالیت در حوزه ورزش، رستوران داری، ساخت و ساز و چند شغل دیگر همچون مبل فروشی و مدیریت یک استخر و سونای VIP را نیز برعهده دارد.

ورود امیر قلعه نویی به دنیای فوتبال

هر چهره ای آغازی در زمینه فعالیت خود داشته و نقطه آغاز فوتبال قلعه نویی هم در کودکی از میدان انصاری نازی آباد در کنار برادر بزرگترش کلید خورد تا اینکه سال 1365 وقتی 13 ساله بود به تیم جوانان افسر پیوست و کم کم وارد تیم های بزرگتری همچون استقلال شد. امیر قلعه نویی جوانی خود را در مسیر فوتبال سپری کرد و حالا در قامت سرمربی، تیم ملی را همراهی میکند.

امیر قلعه نویی و نیکی کریمی

یکی از شایعات ایجاد شده برای قلعه نویی، شایعه ازدواج نیکی کریمی با قلعه نویی بود که با انتشار عکس دونفره آنها در یک خودرو به راه افتاد در حالیکه تصویر منتشر شده مربوط به یک همکاری برای ساخت مستند بود و هیچ یک از شایعات منتشر شده صحت نداشت. نیکی کریمی برای ساخت مستند روزی روزگاری فوتبال به همراه عواملش، قرار بود در تمرین چند تیم فوتبال حاضر شوند که یکی از آن تیم ها، سپاهان به مربیگری قلعه نویی بود.

کارنامه امیر قلعه نویی پرافتخارترین مربی لیگ فوتبال ایران

امیر قلعه نویی در کارنامه مربی گری خود تیم استقلال تهران را در سال‌های 1385، 1388، 1392 به مقام قهرمانی رسانده و توانسته در جام حذفی دو قهرمانی در سال‌های 1381، 1387 و یک نایب قهرمانی در سال 1383 برای تیم استقلال به دست آورد.

امیر قلعه نویی در سال‌های 1389، 1390 سپاهان اصفهان را در لیگ برتر به مقام قهرمانی رساند.

او با 5 بار قهرمانی با تیم‌های استقلال تهران و سپاهان اصفهان، چهار نایب قهرمانی با تیم‌های استقلال تهران، تراکتور تبریز، ذوب‌آهن اصفهان و سپاهان اصفهان و یک مقام سومی با تیم استقلال تهران، پرافتخارترین مربی لیگ فوتبال ایران نام گرفته است.

امیر قلعه نویی در چه تیم هایی بازی کرده است؟

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تیم هایی که قلعه نویی به عنوان بازیکن در آنها حضور داشته است.

امیر قلعه نویی در راه‌آهن تهران

امیر قلعه نویی در اواخر دهه 50 توسط اردشیر لارودی و پرویز ابوطالب وارد تیم جوانان راه آهن شد و سپس ناصر ابراهیمی ایشان را وارد تیم بزرگسالان راه آهن برد. در سال 59 راه آهن نایب قهرمان شد و قلعه‌نویی توانست در سن 17 سالگی، 3 گل در جام حذفی تهران در سال 1359 بزند.

امیر قلعه نویی در شاهین تهران

ناصر ابراهیمی قلعه‌نویی 18 ساله را با خود به شاهین برد و قلعه نویی در سال 1364 و پس از خداحافظی صادقی از فوتبال، درحالی‌که در ترکیب اصلی شاهین تقریباً تمام بازیکنان از نظر سنی از او بزرگ‌تر بودند، به عنوان کاپیتان تیم انتخاب شد. در دوران حضور در شاهین، دو بار در سال‌های 1364 و 1365 نایب قهرمان باشگاه‌های تهران شد. او در اواسط لیگ سال 1366، پس از پیروزی 2 بر صفر شاهین در برابر پرسپولیس شاهین را ترک کرد و به السد قطر رفت.

امیر قلعه نویی در تیم تهران الف

قلعه‌نویی در تیم «تهران الف» هم بازی می‌کرد. تیم «تهران الف» متشکل از منتخب یاران شاهین و «تهران ب» منتخبی از بازیکنان تیم‌های پرسپولیس، هما، تکاور و چند تیم دیگر بود. در پایان نخستین دوره لیگ قدس که پس از انقلاب برگزار می شد، در سال 1364، قلعه‌نویی همراه با تیم «تهران الف» قهرمان نخستین لیگ کشوری پس از انقلاب شد. قلعه نویی در دیدار فینال گلزنی کرد.

امیر قلعه نویی در السد قطر

قلعه‌نویی در السد قطر یک سال بازی کرد و همراه با السد قهرمان لیگ و جام حذفی قطر شد اما قبل از قهرماانی السد در جام باشگاه های آسیا و پیش از بازی‌های نهایی از السد جدا شد و در اسفند 1367 به استقلال پیوست.

امیر قلعه نویی در استقلال تهران

قلعه‌نویی در زمستان 1367 به باشگاه استقلال تهران پیوست و در این تیم تا پایان دوران بازی‌اش باقی ماند. اولین قهرمانی قلعه‌نویی با استقلال در نخستین فصل کامل حضورش در استقلال (فصل 69–1368) و در لیگ قدس روی داد و در بهار سال 1369 استقلال با دو پاس گل قلعه نویی توانست در مسابقه فینال پرسپولیس را 2–1 شکست دهد.

قلعه‌نویی به همراه استقلال توانست در ابتدای تابستان 1370 پس از بیست سال عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را در فصل 91–1990 به‌دست‌آورد.

در سال‌های 1369 و 70 که از آن به‌عنوان سال‌های طلایی استقلال با مربیگری منصور پورحیدری یاد می‌کنند، استقلال عناوین قهرمانی تهران، ایران، و آسیا را به‌دست‌آورد و سه بار رقیب سنتی‌اش پرسپولیس را شکست داد. قلعه نویی پس از حضور در استقلال و گذشت چندین فصل با جدایی شاهین بیانی کاپیتان استقلال شد و قلعه‌نویی با استقلال، قهرمان سوپر جام تهران 1373 شد و استقلال توانست به لیگ دسته اول کشور برای فصل 1373–74 بازگردد.

در پنجمین دورهٔ لیگ آزادگان استقلال با مربیگری پورحیدری در فصل 1374–75 در رتبهٔ سوم لیگ قرار گرفت، اما قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شد و دو گل استقلال مقابل برق شیراز را کاپیتان قلعه‌نویی به ثمر رساند. در این دو قهرمانی آخر در سال‌های 1373 (سوپرجام تهران) و 1375 (جام حذفی ایران) قلعه‌نویی کاپیتان استقلال بود.

خداحافظی قلعه نویی از مستطیل سبز به عنوان بازیکن

آخرین فصل حضور قلعه‌نویی در استقلال فصل 1375–76 بود، منصور پورحیدری در پایان نیم‌فصل اول و پس از بازی‌های یک چهارم نهایی جام در جام آسیا از استقلال جدا شد و ناصر حجازی جانشین او شد.

قلعه‌نویی چندین بار در دوران بازیگری مصدوم شد و دو مرتبه مصدومیت جدی را تجربه کرد. بار اول در سال 1371 و بار دوم آن در سال 1375 دچار مصدومیت شدید و طولانی شد که در پایان به خداحافظی او از فوتبال انجامید و او چندین بار ناچار به جراحی زانو شد.

قلعه نویی ژنرال فوتبال ایران

امیر قلعه‌نویی در دوران بازی در تیم استقلال بسیار محبوب بود و در 4 سال آخر بازوبند کاپیتانی را بر بازو می بست و به خاطر بازی خوبش وتوانایی‌اش در رهبری میانهٔ میدان استقلال در میان گروهی از هواداران استقلال و مطبوعات ایران به ژنرال معروف شد.

امیر قلعه نویی مربی کدام تیم ها بوده است؟

قلعه نویی ادامه مسیر فوتبالی خود را به عنوان مربی در تیم های مطرحی که در زیر لیست شده اند، دنبال کرد.

امیر قلعه نویی در تیم کشاورز

قلعه نویی پس از خداحافظی از فوتبال به عنوان بازیکن در تمرینات تیم باید لورکوزن حضور کوتاه داشت و سپس هدایت تیم کشاورز را به دست گرفت اما نتایج خوبی کسب نکرد.

منبع: نمناک

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب