فوتبالیست زن | آیتانا بونماتی

این فوتبالیست ماهی 6 میلیارد و 600 میلیون درآمد دارد! | پردرآمد ترین فوتبالیست زن را بشناسید

تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 27 شهریور 1403 18:30
هافبک بارسلونا قراردادش را با این باشگاه کاتالانی تا تابستان ۲۰۲۸ تمدید کرد و پردرآمدترین فوتبالیست زن در جهان شد.

به گزارش کاپیتان نیوز، آیتانا بونماتی بازیکن ۲۶ ساله اسپانیایی به پردرآمدترین فوتبالیست زن در جهان تبدیل شد. ESPN بدون اشاره به مبلغ قرارداد او با بارسلونا اعلام کرد که بونماتی پردرآمدترین فوتبالیست زن در جهان شد.

این بازیکن محصول سیستم جوانان بارسلوناست و ۲۶۹ بازی برای این تیم انجام داده و ۹۵ گل به ثمر رسانده است. او ۶۵ بازی و ۲۶ گل برای تیم ملی اسپانیا در کارنامه دارد.

گزارش‌های رسانه‌های اسپانیایی حاکی از آن است که دستمزد جدید او سالانه بین ۷۵۰ هزار تا ۱ میلیون یورو خواهد بود.

بونماتی در سال ۲۰۲۳ برنده توپ طلا شد. پس از پایان فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ یوفا این فوتبالیست را به عنوان بهترین فوتبالیست زن اروپا انتخاب کرد./ همشهری آنلاین

آیتانا بونماتی

زندگینامه آیتانا بونماتی

 نام کامل او آیتانا بونماتی کونکا است. آیتانا، ۱۸ ژانویه 1998، در شهر بارسلون به دنیا آمد. نام مادرش رزا بونماتی و پدرش ویسنت کونکا می‌باشد. او هیچ خواهری یا برادری نداشته و تنها فرزند خانواده‌اش به حساب می‌آید. آیتانا بونماتی با پدر و مادرش در زادگاهش، سنت پره دو ریبس (واقع در شهر بارسلون) بزرگ شد.

در دو سال اول زندگی‌اش، همه او را با نام آیتانا بونماتی گویدونت می‌شناختند. دو نام خانوادگی او هر دو از مادرش بود. با این حال، در سال 2000، قانون در اسپانیا تغییر کرد که اجازه می‌داد تا بونماتی فامیلی خانوادگی اول آیتانا و کونکا نام خانوادگی دوم او باشد. او وقت خود را به تنهایی در خانه سپری می‌کرد و به سبک خاص خودش، زمانش را می‌گذارند. از آنجایی که برادر و خواهری نداشت، در اوقات فراغت از خانه بیرون می‌رفت تا همراه عموهایش وقت بگذراند.

آغاز داستان فوتبال برای آیتانا بونماتی

در کودکی، پدر و مادرش او را برای یادگیری نواختن آلات موسیقی، به ویژه پیانو و گیتار تشویق کردند. آنها همچنین آیتانا را به کلاس زبان انگلیسی فرستادند تا در آن نیز مهارتی کسب کند؛ با این حال، او ترجیح داد تا به ورزش مشغول شود.

به دلیل آنکه تک فرزند خانواده بود، والدینش از او انتظارات خاص خودشان را داشتند. اما آیتانا باز هم از آرزو‌هایش دست نکشید و برای رسیدن به هدفش حتی مجبور شد مقابل والدین خود بایستد. او در دوران کودکی بسکتبال بازی می‌کرد اما در نهایت به فوتبال روی آورد. در هفت سالگی با پسران محل زندگی‌اش در کوچه و خیابان فوتبال بازی کرد؛ او در برخی مصاحبه‌ها گفته است که آن زمان به دلیل کوتاهی قد توسط پسران مورد تمسخر قرار می‌گرفت. در پایان به دلیل تحمل همان سختی‌ها و ناامید نشدن نسبت به آینده، توانست تبدیل به یکی از بهترين هافبک‌های فوتبال زنان شده و نامش را بر سر زبان‌ها بیندازد.

اولین باشگاه‌هایی که در آنها فوتبال بازی کرد سی‌دی ریبز و کیوبِلِس (CD Ribes و CF Cubelles) بودند.

استعداد او بی‌توجه نماند و آیتانا در 13 سالگی به آکادمی مشهور جهانی بارسلونا پیوست. او به بارسلونا پیوست تا در تیم‌های جوانانش شرکت کند، جایی که با پدرش دو ساعت سوار وسایل نقلیه عمومی می‌شد تا به تمرین برسند؛ اغلب دیر به خانه برمی‌گشت و هیچ زمانی برای فعالیت‌های دیگر نداشت. 

آیتانا، هافبکی تهاجمی با کنترل توپ عالی، به سرعت در رده‌های باشگاه بارسلونا روند صعودی را طی کرد. بین سال‌های 2013 تا 2016، او چندین عنوان قهرمانی نوجوانان‌ و کوپا کاتالونیا را به دست آورد. در سال 2014، در مسابقات یورو زیر 17 سال و جام جهانی زیر 17 سال حضور داشت. یک سال بعد، در جام جهانی زنان زیر 17 سال 2015 ایسلند، آیتانا توانست همراه تیم ملی اسپانیا، مدال نقره آن رقابت را به دست آورد.

در طول فصل 2015–2016، بونماتی با تأثیرگذاری در ۱۴ گل بارسا نقش مهمی در کسب قهرمانی سگوندا دیویژن، برای بارسلونا داشت. در پایان فصل و پس از درخشش او، سرمربی وقت، ژاوی یورنز، او را به تیم اصلی بارسلونا آورد. 

با این همه روند او در تیم ملی زنان اسپانیا در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، با اُفت و ضعف مقطعی همراه بود. آیتانا در آن مدت در هر دو امر گلزنی و ارسال پاس گل برای هم تیمی‌هایش در تیم ملی، ناکام و حتی در یکی از بازی‌ها اخراج شد. این دوران سخت اوایل سال ۲۰۱۸ با آغاز درخشش او در تیم ملی به پایان رسید.

فصل ۱۹-۲۰۱۸ از درخشان‌ترین فصل‌های دوران فوتبال بونماتی است زیرا او آن فصل را با تأثیرگذاری در ۱۹ گل تیمش (۱۲ گل و ۷ پاس گل) به پایان رساند تا با بهترین فرم آماده حضور در جام جهانی زنان ۲۰۱۹ شود.

فصل 2019-20 الهام بخش فرآیند درخشان او بود زیرا آیتانا در کنار پاتری گیجارو و الکسیا پوتیاس به یک بازیکن مهم در خط میانی بارسا تبدیل شد. او قبل از تعلیق فصل، 1159 دقیقه در لیگ به میدان رفت و بر ۱۰ گل تیمش تأثیر مستقیم داشت.

در نیمه نهایی UWCL فصل ۲۰-۲۰۱۹ مقابل وولفسبورگ، بارسا علیرغم موقعیت‌های زیاد با نتیجه 1–0 شکست خورد و نتوانست به دیدار پایانی صعود کند.

زنان بارسا فوتبالی فوق‌العاده ناب را به نمایش می‌گذاشتند، اما از نظر بازی موقعیتی و خلاقیت در مالکیت، شدت آن و قدرت گل‌زنی به سطوح جدیدی می‌رسیدند که با ورود بونماتی به تیم اصلی ابزاری برای آن ظاهر شد. نقش او ارتباط نزدیکی با نقش الکسیا پوتیاس دارد که شامل مجموعه‌ای گسترده از مهارت‌هاست . در داخل و اطراف محوطه جریمه، آیتانا تمام کننده‌ای پرکار است. این بازیکن تاکنون توانسته یک مرتبه نیز به عنوان با ارزش‌ترین بازیکن کوپا دِ لا رینا (2019-20) انتخاب شود.

در فصل 2020–21، او بهترین فصل خود را در تمام رقابت‌ها با آمار ۱۳ گل و ۱۱ پاس گل ثبت کرد و موفق شد همراه زنان بارسا بر بام فوتبال اروپا بایستد تا به ناکامی چندین ساله خودشان پایان دهند. در همان سال، بونماتی در مسابقات مقدماتی یورو 2022 زنان یوفا برای اسپانیا بازی کرد و مرحله مقدماتی را با شش گل به پایان رساند. آیتانا بونمتی همراه پدری گونزالس، جایزهٔ بهترین بازیکنان بارسا را ​​از اتحادیه بازیکنان باشگاه بارسلونا دریافت کرد که توسط رئیس انجمن، خوان مانوئل آسنسین، به پاس بازی جوانمردانه آنها در فصل ۲۲-۲۰۲۱ اهدا شد.

آیتانا که الگوهای فوتبالیِ او در کودکی، ژاوی و اینیستا بودند در سال ۲۰۲۳ که درخشان‌ترین و بهترین فصل دوران حرفه‌‌ای اوست به عناوینی همچون قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا زنان ۲۰۲۳، جام جهانی زنان ۲۰۲۳ و توپ طلا زنان ۲۰۲۳ رسید تا به او لقب اینیستا فوتبال زنان را بدهند. گفتنی است قرارداد بونماتی با بارسا، سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد‌.

منبع: طرفداری

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب