هیات رئیسه فدراسیون راهی چوار می شود؛گلباران یادمان و همدلی برای صلح،آرامش و لبخند

تاریخ و ساعت انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1401 14:20
چرا جلسه «هیات رئیسه فدراسیون فوتبال» در ایلام برگزار می‌شود؟

به گزارش کاپیتان نیوز، سال 1914 ارتش‌های آلمان، بریتانیا و فرانسه در جریان جنگ جهانی اول در بلژیک با هم می‌جنگیدند. اما در هفته منتهی به کریسمس، شماری از سربازان آلمانی و انگلیسی با سلام و دست تکان دادن، به‌همدیگر نزدیک شدند، غذا و هدیه رّد و بدَل کردند و مسابقه فوتبال دادند.

این شاید مشهورترین مسابقه تاریخ فوتبال در جنگ است.

بیشتر از صد سال از این آتش‌بس کوتاه مدت می‌گذرد، اما هنوز در مورد آن شعر می‌گویند، کتاب می‌نویسند و حتی سال ۲۰۰۵ «کریستین کاریون» با استناد به مدارک آن، فیلمی بنام «کریسمس مبارک» ساخت.

اما درباره تنها زمین فوتبالی که در حین برگزاری یک مسابقه مورد بمباران قرار گرفته چه اقداماتی صورت گرفته است؟

23 بهمن 1365 در بخش چوار واقع در استان ایلام وقتی جنگ‌زده‌ها در یک زمین فوتبال مشغول بازی بودند تا کمی زخم و رنج ناشی از تهاجم صدام را از یاد ببرند، جنگنده‌های عراقی در دقیقه 55 آن مسابقه زمین مسابقه را مورد هدف قرار دادند. 15 نفر شهید شدند. از جمله سه کودک، 10 بازیکن، داور و یک تماشاگر شهید شدند، 6 نفر جانباز و خانواده‌های بسیاری برای همیشه عزادار.

این یک جنایت علیه بشریت است.

اتفاقی که علیرغم پیگیری فدراسیون فوتبال در این سالها هنوز فیفا به آن واکنش شایسته‌ای نشان نداده و در تقویم خود به آن اشاره‌ای نمی‌کند. در حالیکه فقط ۳۶ سال از رخ دادن آن گذشته است. نشانه‌ای از مظلومیت ایرانیان و قساوت جنگ.

سال پیش دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران اقدام به برگزاری یک مسابقه یادبود در مرکز ملی فوتبال و تقدیر از خانواده بازماندگان کرد.

بازتاب رسانه‌ای این یادبود با حمایت دلگرم کننده مقام معظم رهبری همراه شد.

ایشان در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره‌ی شهدای استان ایلام که سی‌ام آبان‌ماه برگزار شد، فرمودند: «یکی همین قضیّه‌ی بمباران مسابقه‌ی فوتبال بچّه‌ها است در سال ۶۵، بیست‌وسوّم بهمن جوان‌های ایلامی، دو تیم ایلامی برای بزرگداشت و به یادبود هفتمین سال پیروزی انقلاب، یک مسابقه‌ای به این عنوان درست کردند و تعدادی از مردم هم جمع شدند، تماشا می‌کردند؛ هواپیمای عراقی آمد بالای سر، از نزدیک یعنی با توجّه به اینکه اینجا چه برنامه‌ای هست -نه اینکه همین ‌طور بمب بیندازند و تصادفاً بخورد به زمین فوتبال؛ نه، با توجّه- اینجا را زد و ده‌ بازیکن شهید شدند، داور شهید شد، چند بچّه شهید شدند، بعضی از تماشاچیان شهید شدند، این حادثه‌ی کوچکی نیست، این حادثه‌ی بزرگی است؛ جا دارد که این‌ جور حوادث در ابعاد جهانی شناخته بشود، گفته بشود، تکرار بشود. این پیامِ مظلومیّتِ شهدای ورزشکار ما است؛ جرمشان این بوده است که برای سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی و برای انقلاب، مسابقه تشکیل دادند.»

اما امسال یک اقدام متفاوت در راه است.

فدراسیون فوتبال در راستای مسئولیت اجتماعی خود و ارج نهادن به شهدای هشت سال دفاع مقدس و تجلیل از خانواده شهدای این فاجعه غم‌بار، امسال در اقدامی قابل تحسین برای نخستین بار اقدام به برگزاری جلسه هیات رئیسه در استان ایلام و حضور در مراسم یادبود شهدا خواهد نمود.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در روز ۲۳ بهمن‌ماه، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور در محل وقوع این فاجعه، گلباران یادمان و همدلی با بازماندگان، مصوبات ویژه‌ای را به تصویب خواهد رساند.

اقداماتی از این دست می‌تواند قیام فوتبال ایران علیه جنگ و خشونت در دنیا باشد. صدای مظلومانه مردمی که هشت سال شجاعانه مقابل تهاجم دشمن بعثی ایستادند و حالا، برای دنیا آرزوی صلح، آرامش و لبخند دارند.

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب