کیمیا علیزاده | حواشی کیمیا علیزاده

داستان بازگشت کیمیا علیزاده به ایران چیست؟ | کیمیا علیزاده به ایران باز میگردد؟

تاریخ و ساعت انتشار : پنج شنبه 1 شهریور 1403 15:08
رییس فدراسیون تکواندو با بیان این‌که «کیمیا علیزاده» ملی‌پوش سابق تکواندوی ایران می‌تواند به ایران بازگردد، گفت: دوستان ضمانت کرده‌اند هیچ مشکلی برای او به وجود نیاید.

کیمیا علیزاده ورزشکار تکواندو ایرانی تبار در بلغارستان زندگی میکند و نماینده بلغارستان در مسابقات بین الملل است. کیمیا علیزاده متولد سال 1377 است. کیمیا علیزاده از ایران مهاجرت کرده است. کیمیا علیزاده از همسرش طلاق گرفته است. در ادامه بیشتر درباره زندگی کیمیا علیزاده مطالعه می کنید. 

به گزارش کاپیتان نیوز، هادی ساعی رییس فدراسیون تکواندو در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که "آیا کیمیا علیزاده راه بازگشت به ایران را دارد یا خیر؟ "، گفت: ایشان هیچ مشکلی برای بازگشت ندارد. صحبت‌ها در این‌باره انجام شده و من خودم با دوستان صحبت کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا دوست دارید او بازگردد؟ "، خاطرنشان کرد: همه‌ی ایران دوست دارند او برگردد. ما هم همین‌طور. او از خانواده خودمان است و دوست داریم برگردد چه برای ایران بازی کند یا نکند. البته، چون برای کشور دیگری بازی کرده، اگر هم به ایران برگردد از لحاظ قانونی نمی‌تواند برای ایران مبارزه کند.

وی تصریح کرد: هر تکواندوکاری که برای تیم ملی کشور دیگری بازی کند، برای ۲ سال نمی‌تواند برای کشوری مبارزه کند و اگر در المپیک بازی کند، برای ۳ سال نمی‌تواند. او هم برای ایران تا ۳ سال نمی‌تواند بازی کند. البته بحث ما اصلا بازی کردن یا نکردن ایشان نیست.

ساعی تاکید کرد: دوستان این اجازه را می‌دهند که بیاید و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا این موضوع را ضمانت می‌کند؟ "، خاطرنشان کرد: بله با ضمانت بنده. ما هم این ضمانت را از جای دیگر گرفته‌ایم. دوستان همه واقعا نظرشان مثبت است و همه دوست دارند برگردد. انتظار این را هم ندارند که بازی کند، چون کشور خودش است و می‌تواند بدون هیچ مشکلی بازگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

بیوگرافی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده زنوزی (زادهٔ ۱۹ تیر ۱۳۷۷) تکواندوکار ایرانی‌تبار و نماینده بلغارستان در مسابقات بین‌المللی است. او تا سال ۲۰۱۸ برای ایران به رقابت می‌رفت ولی پس از خروج از ایران، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ در قالب تیم پناهندگان و از سال ۲۰۲۴ بدین سو برای بلغارستان به رقابت می‌پردازد.
او در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو با کسب مدال برنز در وزن ۵۷ کیلوگرم، تبدیل به نخستین زن ایرانی شد که در تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شده است. وی با ۱۸ سال سن، جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران و تاریخ کشورهای خاورمیانه در دوره‌های المپیک است. پیش از او ناصر گیوه‌چی در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی کم‌سن‌ترین مدال‌آور ایران و نعیم سلیمان‌اوغلو در المپیک ۱۹۸۸ سئول کم‌سن‌ترین مدال‌آور یک کشور خاورمیانه‌ای بود.
علیزاده در تیر ۱۳۹۷ به عنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا انتخاب شد. اما به دلیل مصدومیت از حضور در بازی‌ها کناره‌گیری کرد. پس از این اتفاق، الهه احمدی تیرانداز ایرانی به عنوان پرچمدار کاروان ایران، جایگزین کیمیا علیزاده شد.
در ۱۸ دی ۱۳۹۸ برخی خبرگزاری‌ها از بازنگشتن وی از سفر به کشور هلند خبر داده و اعلام کردند که وی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو با پرچم کشور هلند بر روی شیاپ‌چانگ خواهد رفت. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، کیمیا علیزاده تابستان ۲۰۲۱ زیر پرچم سفید و به‌عنوان یکی از اعضای تیم پناهندگان المپیک ۲۰۲۰ در این مسابقات شرکت می‌کند. پس از عدم موفقیت در اخذ تابعیت آلمان، علیزاده در سال ۲۰۲۴ تابعیت و گذرنامه کشور بلغارستان را دریافت کرد و از این پس برای بلغارستان رقابت خواهد کرد.
در مهر ۱۳۹۸ بی‌بی‌سی، علیزاده را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و تأثیرگذار سال ۲۰۱۹ برگزید. او در نخستین واکنش به وضعیت خود در ایران در پیامی اینستاگرامی نوشت: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم که سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند.»
زندگی شخصی کیمیا علیزاده
کیمیا علیزاده زنوزی در ۱۹ تیر ۱۳۷۷ در کرج و در خانواده‌ای آذربایجانی زاده شد. مادرش اهل استان اردبیل و پدرش نیز اهل شهر زنوز شهرستان مرند است. کیمیا فرزند بزرگ خانواده است و یک برادر کوچکتر از خود دارد.
کیمیا علیزاده در ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ با حامد معدنچی، والیبالیست پیشین، ازدواج کرد.
کیمیا علیزاده در اواخر تیر ۱۴۰۱ در یک پست اینستاگرامی خبر از طلاق خود و حامد معدنچی داد.
زندگی حرفه‌ای
بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴
کیمیا علیزاده در سن نوجوانی به نام «پدیدهٔ تکواندو» شناخته می‌شد و مربیان تیم ملی ایران روی مدال‌آوری او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ حساب کرده بودند. از علیزاده که آن موقع در وزن منهای ۶۲ کیلوگرم رقابت می‌کرد به عنوان یکی از طلایی‌های کاروان ورزشی ایران یاد می‌شد. او برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ به کره‌جنوبی سفر کرد اما به دلیل سن کم و نداشتن کمینه سن قانونی برای حضور در بازی‌ها که ۱۷ سال بود از حضور در بازی‌ها محروم شد. فدراسیون تکواندو نسبت به این موضوع شکایت کرد اما مسئولان برگزاری مسابقات نپذیرفتند تا تغییرات در قوانین تکواندو علیزاده را از حضور در رقابت‌های اینچئون ۲۰۱۴ بازدارد.
قهرمانی جهان ۲۰۱۵
علیزاده در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۱۵ مدال برنز مسابقات را در وزن ۵۷ کیلوگرم به‌دست‌آورد که در تاریخ تکواندوی بانوان ایران بی‌سابقه بود.
جایزه بزرگ جهانی ۲۰۱۵
علیزاده در سال ۲۰۱۵ و در یکی از مراحل جایزه بزرگ جهانی تکواندو ۲۰۱۵ در مسکو توانست مدال طلا وزن ۵۷ کیلوگرم را با برتری مقابل همه رقیبان‌اش به‌دست بیاورد. وی هوانگ از چین تایپه، ریچل بوت از بریتانیا، جیوم لی از کره جنوبی، مارتینا زوبسیک از بلژیک، و جایده جونز بریتانیایی در دیدار پایانی، مغلوب علیزاده شدند.
المپیک ریو ۲۰۱۶
 
دور افتخار کیمیا علیزاده در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ با پرچم ایران
کیمیا علیزاده نماینده ایران در وزن دوم المپیکی زنان در مسابقات انتخابی المپیک در قارهٔ آسیا که نفرات راه‌یافته به دیدار نهایی آن، یک سهمیه برای کمیته ملی المپیک کشورشان به‌دست می‌آوردند شرکت کرد. وی پس از یک دور استراحت به پیکار با فیتریانا یوسف از اندونزی رفت و با نتیجه ۱۹ بر صفر برنده و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. او در دومین گام به پیکار با نیاما گارانگ از نپال رفت که در این دیدار نیز با نتیجه ۱۵ بر ۲ در پایان وقت دوم برنده شد و ضمن راهیابی به دیدار پایانی رقابت‌های وزن ۵۷ کیلوگرم مسابقات انتخابی قارهٔ آسیا، سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو دو ژانیرو را هم برای ایران به‌دست‌آورد.
کیمیا علیزاده در نخستین مبارزه المپیکی خود مقابل آنا زانینویک از کشور کرواسی به پیروزی رسید و مجوز ورود به مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات را دریافت نمود.
کیمیا علیزاده در مصاحبه پس از مبارزه نخست خود اعلام کرد مبارزه نخست مانند فینال است و من در این مبارزه مطابق انتظارم ظاهر نشدم.
او در مقابل حریف اسپانیایی خود با نتیجهٔ ۸ بر ۷ شکست خورد. با صعود حریف اسپانیایی علیزاده به دیدار پایانی این وزن، او در گروه شانس دوباره برای دریافت مدال برنز مسابقه داد و در دیدار ماقبل رده‌بندی از سد حریف تایلندی گذشت و راهی مرحله رده‌بندی شد. وی در دیدار رده‌بندی با شکست رقیب سوئدی‌اش ضمن دریافت مدال برنز، توانست عنوان نخستین بانوی مدال‌آور ایران در المپیک را به‌دست‌آورد.
واکنش‌ها
•    سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی: «من از صمیم قلب از همه زنان ورزشکاری که در عرصه بین‌المللی با حجاب حضور دارند تشکر می‌کنم».
•    حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران: دخترم کیمیا، همه مردم به ویژه بانوان ایران‌زمین را شاد کردی؛ شادی همیشگی را برایت آرزومندم.
•    شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری: «بی‌تردید این افتخارآفرینی که با غیرت و سختکوشی و شجاعت و اعتمادبه‌نفس مثال‌زدنی شما نصیب کشورمان شد، در تاریخ این دیار و در خاطره مردمان آن به‌ویژه دختران و زنانمان مانا بوده و افق‌های روشنی را فراروی ورزش زنان در دولت تدبیر و امید خواهد گشود».
•    علی لاریجانی رئیس مجلس: «با پایان یافتن رقابت‌های المپیک ریو دریافت موفقیت‌های کاروان ورزشی کشورمان در این دوره از مسابقات را تبریک گفته و از همه مدال‌آوران و افتخارآفرینان تجلیل می‌کنم. جوانان عزیز و غیرتمند کشورمان با همه توان خویش به رقابت با حریفان پرداختند و نتایج خوبی را در برخی رشته‌ها به دست آوردند که مایه شادی و مباهات ملت شریف ایران شد و در چند رشته نیز علی‌رغم تلاش‌ها و سعی فراوان موفقیتی به دست نیامد که ضرورت دارد با بررسی و برنامه‌ریزی نسبت به رفع این نواقص و افزایش آمادگی و توانمندی‌ها برای دوره‌های بعدی اقدام کرد. در این‌جا لازم می‌دانم به‌طور ویژه از افتخارآفرینی خانم کیمیا علیزاده بانوی قهرمان ایران که برای نخستین بار نیز در رقابت‌ها المپیک موفق به دریافت مدال شدند تقدیر و تشکر کرده و این موفقیت را به همه بانوان کشورمان تبریک و شادباش می‌گویم. در پایان ضمن تبریک مجدد دریافت موفقیت‌های ورزشکاران سرافراز، سربلند و عزت جوانان عزیز کشورمان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم».
•    سازمان ملل متحد: «دریافت مدال برنز از سوی کیمیا علیزاده در ریو ۲۰۱۶ و مهم‌تر از آن هموار ساختن راه دیگر بانوان برای دنبال کردن رویاهای خود در زمینه ورزش را به وی تبریک می‌گوییم. «کیمیا علیزاده» این تکواندوکار ایرانی به نخستین ورزشکار زن تاریخ ایران تبدیل شد که برای کشورش در المپیک صاحب مدال شده است. در این پیام تبریک از کیمیا به عنوان منبع الهام بخش یاد شده و در ادامه موفقیت وی را سازمان ملل به همه ایرانیان تبریک گفته است».
•    وزارت امور خارجه آمریکا: «دریافت نخستین مدال المپیک تاریخ ورزش زنان ایران را به کیمیا علیزاده و ملت ایران تبریک می‌گوییم».
•    وزارت ورزش و جوانان ایران: «آرزو می‌کنیم و امیدواریم دختران و زنان ایرانی، با تلاش و کوشش بیشتر، موانعی را که سر راهشان قرار دارد کنار زده و قله‌های بلندتری را فتح کنند.»
•    ترانه علیدوستی، بازیگر سینما: «تازه دوره‌های بعد معلوم می‌شود برای همتایانت چه کردی؛ به آن‌ها اعتماد به نفس دادی و فهماندی این عرصه صحنه آن‌ها هم هست».
•    لیلا حاتمی، بازیگر: «تاریخ به تو افتخار می‌کند».
•    ده‌ها هزار تن از مردم ایران در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، به وی تبریک گفتند.

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب