عادل غلامی: دوست داشتم مربیگری را از پایه شروع کنم

تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 25 فروردین 1403 21:38
سرمربی تیم ملی نوجوانان که از نسل طلایی والیبال ایران است، گفت: علاقه داشتم مربیگری را از رده پایه شروع کنم و تجاربی را که در این سال‌ها از مربیان بزرگ یاد گرفته‌ام، در اختیار بچه‌های این سرزمین بگذارم.

به گزارش کاپیتان نیوز، مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا از ۷ تا ۱۴ مراد در بحرین برگزار می‌شود و تیم ایران در گروه C با چین، تیم دوم غرب آسیا و فیلیپین هم‌گروه است. در این راستا اردوهای تیم ملی نوجوانان در حال برگزاری است.

عادل غلامی، سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان در مورد روند آماده‌سازی گفت: دومین اردوی آماده‌سازی را سپری می‌کنیم. در مرحله اول بچه‌ها را با فاکتورهای اولیه والیبال آشنا کردیم و الان روی مسائل تاکتیکی و تکنیکی کار می‌کنیم. نوجوانان رده‌ پایه تقریبا خام هستند و خیلی به بحث‌هایی تاکتیکی آشنایی ندارند. اول از همه از لحاظ تکنیکی کار می‌کنیم و به تدریج نوع والیبال مدرن را به آنها یاد می‌دهیم.

دوست داشتم مربیگری را از رده پایه شروع کنم

غلامی که از نسل طلایی والیبال ایران است در مورد حضورش در عرصه مربیگری والیبال اظهار داشت: کسی که والیبال را شروع می‌کند، روزی هم بازی کردنش تمام می‌شود. فکر می‌کنم بازیکنان مخصوصا کسانی که در سطح بالایی بازی می‌کنند، تجارب بالایی دارند که می‌تواند برای نسل‌های آینده کارآمد و مثمرثمر باشد. خودم خیلی علاقه داشتم مربیگری را از رده پایه شروع کنم و تجاربی را که در این سال‌ها از مربیان بزرگ یاد گرفته‌ام، در اختیار بچه‌های این سرزمین بگذارم.

او ادامه داد: وظیفه ماست که بعد از دوران بازیکنی همانطور که خیلی‌ها برایمان زحمت کشیده‌اند تا به جایگاه بالایی برسیم، ‌به بچه‌ها یاد بدهیم تا آنها هم به این جایگاه برسند. بچه‌هایی که با آنها کار می‌کنم فوق‌العاده مستعد و با انگیزه هستند و وقتی تمریناتمان تمام می‌شود علاقه ندارند سوت پایان زده شود.

فرهاد در تیم ما قوت قلب است

غلامی در مورد انتخاب فرهاد قائمی، هم‌بازی سابق خود به عنوان مربی تیم ملی و دستیارش گفت: در زمان بازیکنی با فرهاد از نظر اخلاقی خیلی به هم نزدیک بودیم و شناخت کافی از هم داریم. فرهاد در حق این بچه‌ها لطف بزرگی کرد که این مسئولیت را قبول کرد و آمد. در تمرین قوت قلب و انگیزه زیادی برای بچه‌ها، مخصوصا دریافت‌کننده‌هاست. چیزهایی به بچه‌ها یاد می‌دهد که شاید تا آخر والیبالشان این چیزها را نمی‌شنیدند.

او در این مورد ادامه داد: فرهاد در پستی که بازی می‌کرد یک استثنا و جزو بهترین‌های دنیا بود. در همه بحث‌ها به ما کمک می‌کند اما در بحث دریافت دو چندان به بچه‌ها کمک می‌کند. فکر می‌کنم این بچه‌ها در آینده خیلی به نسبت سنی که دارند جلوتر باشند. مشکل عمده والیبال ما دریافت است و مطمئنا استفاده از آدم‌هایی مثل فرهاد در رده‌های پایه کمک می‌کند آدم‌هایی در آینده والیبال داشته باشیم که در تکنیک ساعد درست عمل کنند و در دریافت ضعف نداشته باشند.

قول قهرمانی نمی‌دهم

سرمربی تیم ملی نوجوانان در واکنش به اینکه قول قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا را می‌دهد یا نه، گفت: در دوره‌های گذشته قهرمانی‌های متعددی را در رده‌های پایه مخصوصا در رده‌های جوانان کسب کرده‌ایم. به نظر شما این قهرمانی‌ها بیشتر به ما کمک می‌کند یا اینکه بازیکنانی درست کنیم که مستعد باشند و تکنیک را درست یاد بگیرند تا در آینده به والیبال بزرگسالمان کمک کنند؟ مطمئنا هدف بزرگسالان است.

او با بیان اینکه اولویت ما این است که در بحث تکنیک و تاکتیک‌پذیری به گونه‌ای با این بازیکنان کار کنیم که اگر روزی مربی بزرگی مثل ولاسکو به ایران بیاید، نگوید باید برای یک بازیکن ۲۶ ساله اصلاح تکنیک انجام بدهم، تصریح کرد:  ما دنبال این هستیم که والیبال را درست به این بچه‌ها یاد بدهیم. اگر نتیجه هم کسب کنیم که خیلی خوب است اما هیچ قولی در مورد نتیجه نمی‌دهم و به نظرم این دیدگاه کاملا در بحث پایه اشتباه است. تمام تیم‌های بزرگ در این رده به گونه‌ای کار می‌کنند که تیم‌هایشان لذت ببرند و این بازیکنان والیبال را به درستی یاد بگیرند تا در آینده در رده‌های سطح بالاتری بازی کنند. ما بازیکنان مستعدی در ایران داشتیم اما نتوانستیم آنها را به بازیکنان تاپ جهان تبدیل کنیم. بنابراین سعی می‌کنیم در تکنیک و تاکتیک‌پذیری به گونه‌ای با آنها کار کنیم که در چند سال آینده از هم سن و سال‌های خودشان خیلی جلوتر باشند.

پیشنهاد سرمربیگری باشگاهی نداشته‌ام

غلامی در پاسخ به این سوال که به فکر مربیگری در رده باشگاهی هم هست، ‌بیان کرد: در حال حاضر تمرکزم روی تیم ملی است تا کار درستی را انجام بدهم. فعلا پیشنهادی نشده است. اگر پیشنهادی داشته باشم باید سنجیده و با فدراسیون مطرح شود چون الان مربی تیم ملی و زیر نظر فدراسیون هستم. فدراسیون باید برایم تصمیم بگیرد که چه اقدامی انجام بدهم.

منبع: ایسنا

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب