حمله قلعه نویی به رکورد برانکو اسکوچیچ، بلاژوویچ و ایوانکوویچ!

تاریخ و ساعت انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1401 15:08
در فیفادی فروردین امیر قلعه‌نویی برای هجدهمین بار قرار است روی نیمکت تیم‌ملی ایران بنشیند.

به گزارش کاپیتان نیوز،  امیر قلعه‌نویی چهل و سومین سرمربی تاریخ فوتبال ملی ایران است که پس از 12 سال نیمکت تیم‌ملی را تحت فرماندهی یک سرمربی داخلی قرار می‌دهد. او البته همانند کی‌روش، برای دومین بار روی نیمکت تیم ملی حاضر می‌شود و باید دید دومین دوره سرمربیگری وی تا کی ادامه خواهد داشت.

در تاریخ فوتبال ملی ایران، کارلوس کی‌روش تنها کسی است که توانسته 100 بازی متوالی روی نیمکت بنشیند و هر شخص دیگری کار بسیار دشواری برای دستیابی به رکورد او دارد. کی‌روش در این صد بازی، 60 پیروزی هم به دست آورد که شامل برتری مقابل مراکش در جام جهانی 2018 روسیه بود.

با این حال شاید قلعه‌نویی با موفقیت در جام ملتهای آسیا بتواند به رکورد برانکو ایوانکوویچ نزدیک شود. برانکو 42 بازی متوالی روی نیمکت ایران حضور داشت و پایینتر از او مایلی کهن (38)، پروین (34)، قطبی (30)، مهاجرانی (28)، دایی (24)، دهداری (20)، بلاژوویچ (19) و اسکوچیچ (18) قرار دارند و ده نفر نخست را تشکیل می‌دهند.

قلعه‌نویی اگر تا پایان جام ملتها روی نیمکت ایران باقی بماند، 7 بازی در این تورنمنت را خواهد داشت و احتمالا 11 بازی دوستانه را هم پشت سر خواهد گذاشت تا به دراگان اسکوچیچ برسد و با تمدید قرارداد، شانس عبور از بلاژ و برانکو را تا پایان جام جهانی 2026 برای خود قائل خواهد بود.

قلعه‌نویی پیش از این 17 به عنوان سرمربی روی نیمکت ایران نشست و تنها یک باخت را تجربه کرد. تنها باخت قلعه‌نویی برابر مکزیک در دیداری دوستانه بود که تیم او با نتیجه 4-0 به این حریف آمریکای شمالی خود باخت و با ناکامی به ایران بازگشت.

1) ایران 1 - امارات 0 (رضا عنایتی)

2) ایران 1 - سوریه 1 (جواد نکونام)

3) ایران 1 - کره 1 (وحید هاشمیان)

4) ایران 2 - سوریه 0 (نصرتی و نکونام)

5) ایران 2 - عراق 0 (شیث و رجب‌زاده)

6) ایران صفر - اردن صفر

7) ایران 2 - تایوان 0 (علی کریمی)

8) ایران 2 - کره‌جنوبی 0 (عنایتی و بادامکی)

9) ایران 2 - امارات 0 (خطیبی و ابراهیم صادقی)

10) ایران 2 - بلاروس 2 (خطیبی و رجب‌زاده)

11) ایران 1 - قطر 0 (نیکبخت)

12) ایران 0 - مکزیک 4

13) ایران 8 - جاماییکا 1 (نکونام، خطیبی، معدنچی2/عنایتی، هاشمیان)

14) ایران 2 - ازبکستان 1 (حسینی و کاظمیان)

15) ایران 2 - چین 2 (نکونام و زندی)

16) ایران 2 - مالزی 0 (نکونام و تیموریان)

17) ایران 0 - کره‌جنوبی 0

در این 17 بازی، تیم او 10 بار به پیروزی رسید، 6 مساوی کسب کرد و در یک دیدار برابر مکزیک هم شکست خورد. نکته جالب اینکه برترین گلزن تیم قلعه‌نویی، جواد نکونام است که شش گل برای تیم او به ثمر رساند.

نکته قابل توجه اینکه از بین گلزنان تیم قلعه‌نویی هیچ بازیکنی در حال حاضر شاغل نیست و جملگی این نفرات در سطح اول یا دوم فوتبال ایران به کار مربیگری مشغول‌اند.

نکته دیگر اینکه ایران در دوره قلعه‌نویی تنها در سه بازی برابر اردن، مکزیک و کره‌جنوبی نتوانست گلزنی کند و در 14 بازی دیگر موفق شد به حریفانش گل بزند.

همچنین پیروزی مقابل عراق، قطر و امارات به عنوان سه حریف کلاسیک ایران در منطقه غرب نکته‌ای است که اگر تکرار شود، به خصوص در جام ملتهای آسیا شرایط را ممکن است به سود تیم ملی تغییر دهد.

البته ایران در دوره قلعه‌نویی هرگز با تیمهای استرالیا، ژاپن و عربستان دیدار نکرد و حالا هم در مرحله گروهی جام ملتها با این سه تیم رودررو نخواهد شد اما برای صعود به جمع چهار تیم باید خود را آماده شکست یکی از قدرتهای فوتبال آسیا کند.

منبع: ورزش سه

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب