این همه سال ناکامی برای پاری سن ژرمن در اروپا

تاریخ و ساعت انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1401 11:33
یک لیگ قهرمانان و یک ناکامی دیگر در پرونده پاری سن ژرمن ثبت شد.

به گزارش کاپیتان نیوز، به نقل از آس، از زمانی که قطر اسپورتس  پیش از فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ مالک پاری سن ژرمن شد خیلی از هواداران این تیم منتظر قهرمانی در لیگ قهرمانان بودند ولی اوضاع برای این تیم تغییر نکرده است. حذف چهارشنبه شب به دست بایرن مونیخ جدیدترین شکست این تیم در لیگ قهرمانان است که به نظر می‌رسد این شکست‌ها پایان‌ناپذیر باشد.

ناصر الخلیفی، رئیس باشگاه هر کاری از دستش برمی‌آمد، برای موفقیت این تیم انجام داده است ولی شاید پول تنها راه خوشبختی نیست. 

فرمول موفقیت چیست؟

لوئیس کامپوس در این فصل و لئوناردو در فصل‌های قبلی نقش‌ برجسته‌ای را در پاری سن ژرمن داشتند. در حالی که سرمربیان متعددی (لوران بلان، اونای امری، توماس توخل، مائوریسیو پوچتینو، کریستوف گالتیه) آمده‌اند و رفته‌اند. بدون یافتن فرمول جادویی موفقیت در لیگ قهرمانان. یک تیم دیگر برای موفقیت در لیگ قهرمانان چه می‌خواهد؟ پاری سن ژرمن نشان داد قطعا پول کافی نیست.

نمی‌توانیم ستاره‌هایی که در این سال‌ها در پاری سن ژرمن بودند را نیز فراموش کرد؛ ستاه‌هایی که پیراهن پاریس را پوشیدند ولی نتوانستند قهرمانی در لیگ قهرمانان را به دست بیاورند. نه زلاتان ابراهیموویچ و ادینسون کاوانی و نه لیونل مسی، کیلیان ام‌باپه و نیمار. نه گران‌ترین خرید تاریخ فوتبال، نه برنده هفت توپ طلا و نه بهترین بازیکن جوان روی کره زمین. حتی سرخیو راموس، "متخصص" لیگ قهرمانان اروپا که چهار بار با رئال مادرید جام را بالای سر برد در پاریس موفق نبودند.

PSG از سال ۲۰۱۲ چقدر هزینه کرده است؟

 

چلسی ۲.۱۷۶ میلیارد یورو و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان

 

بارسلونا ۱.۶۳۸ میلیارد یورو و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان

پاری سن ژرمن ۱.۴۸۲ میلیارد یورو و بدون قهرمانی در لیگ قهرمانان

رئال مادرید ۱.۱۳۴ میلیارد یورو و ۵ قهرمانی در لیگ قهرمانان 

بایرن مونیخ ۸۸۵.۷ میلیون یورو و ۲ قهرمانی در لیگ قهرمانان

لیورپول ۱.۱۶۱ میلیارد یورو و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان

 

تلخ‌ترین چیز برای پاری سن ژرمن این است که آن‌ها در این مدت بسیار بیش‌تر از تقریباً همه رقیبان مستقیم خود هزینه کرده‌اند بدون این که یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا داشته باشند. از زمانی که سرمایه‌گذاران قطری باشگاه را در اختیار گرفتند، آن‌ها ۱.۴۸۲ میلیارد یورو برای بازیکنان جدید هزینه کرده‌اند ولی هیچ افتخاری در لیگ قهرمانان نداشته‌اند.

موفقیت در لیگ قهرمانان برای باشگاه‌های نخبه "سنتی"

این همه سال ناکامی برای پاری سن ژرمن در اروپا

باشگاه‌های «سنتی» در سطح نخبگان اروپا هم‌چنان در لیگ قهرمانان اروپا موفق می‌شوند. رئال مادرید بارزترین مثال است، از زمانی که قطری‌ها در پاریس حضور داشتند، رئال مادرید پنج بار در ۱۱ فصل (۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲) قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است. 

در همین حال، بایرن مونیخ از سال ۲۰۱۲ تاکنون دو بار (۲۰۱۳ و ۲۰۲۰) قهرمان لیگ قهرمانان شده است. پروژه‌های سران فوتبالی پاری سن ژرمن ثابت کرده است که نام‌های بزرگ و هزینه‌های کلان همیشه نتایج بزرگی به همراه ندارند. حذف روز چهارشنبه احساسی را به همراه داشت که این احساس در پاریس بسیار آشنا شده است.

پاری سن ژرمن از فصل ۱۳-۲۰۱۲ چه جام‌هایی کسب کرده است؟

این همه سال ناکامی برای پاری سن ژرمن در اروپا

در حالی که افتخارات اروپایی برای پاریسی‌ها به یک رویا تبدیل شده است، این تیم موفقیت داخلی زیادی کسب کرده است. قبل از سال ۲۰۱۲، این باشگاه که در اواخر سال ۱۹۷۰ تأسیس شده بود تنها دو بار قهرمان فرانسه شده بود که به سال های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۴ بر می‌گردد. آن‌ها از آن زمان تاکنون هشت بار لیگ ۱ را بالای سر برده‌اند و تنها دو تیم (موناکو ۱۷-۲۰۱۶ و لیل در ۲۱-۲۰۲۰) توانستند در این سال‌ها قهرمان شوند. 

پاریسی‌ها هم‌چنین بر کسب جام‌های دیگر در فرانسه هم تسلط داشتند، با ۶ قهرمانی از ۱۴ قهرمانی در جام حذفی در ۱۱ سال گذشته آن‌ها نشان دادند که تیم اول فوتبال فرانسه در این سال‌ها بودند.

آیا پاری سن ژرمن تا به حال جام اروپایی کسب کرده است؟

PSG در واقع یک جام مهم اروپایی را به دست آورده که به سال ۱۹۹۶ بر می‌گردد. پاریسی‌ها با شکست دادن راپید وین در فینال بروکسل، قهرمان جام برندگان جام‌ باشگاه‌های اروپا شدند. برونو انگوتی، مدافع تیم تنها گل بازی را در تیمی به ثمر رساند که بازیکنای چون یوری یورکائف و برنارد لاما را در اختیار داشت که بعدها در سال ۹۸ قهرمان جام جهانی شدند.

آن‌ها سال بعد دوباره به فینال مسابقات رسیدند اما با گل رونالدو از روی نقطه پنالتی از بارسلونا شکست خوردند که پپ گواردیولا، لوییس انریکه و لوییس فیگو را نیز در ترکیب اصلی خود داشت.

منبع:ایسنا

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب