رییس فدراسیون پزشکی ورزشی مطرح کرد:

اهمیت شرکت های دانش بنیان در دستورکار ما قرار دارد

تاریخ و ساعت انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1401 12:51
رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه کرونا موجب شد تعداد نمونه‌گیری دوپینگ از ورزشکاران کاهش یابد، گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا تعداد نمونه‌های دوپینگ به ۲۰۰۰ مورد برسد.

به گزارش کاپیتان نیوز، دکتر غلامرضا نوروزی در نشستی خبری که امروز در محل فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد با اشاره به اینکه پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی و نمایشگاه تجهیزات و کالاهای پزشکی ورزشی از سوم تا پنجم اسفندماه در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود، اظهار کرد: محور این کنگره ورزش و بیماری ها، آسیب های ورزشی، توانبخشی ورزشی، حرکات اصلاحی و فیزیولوژی ورزشی است که در قالب های مختلف اعم از پنل برگزار می شود و تا کنون ۸۶۵ نفر ثبت نام کرده اند و ۲۳۰ کارگاه مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: توجه جدی به شرکت های دانش بنیان بر اساس سیاست های کلان کشور مبنی بر اهمیت شرکت های دانش بنیان در دستورکار فدراسیون پزشکی ورزشی قرار دارد و ۴۲ شرکت داخلی و نمایشگاه دانش بنیان در این کنگره حضور خواهند داشت.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ تعداد ورزشکاران سازمان یافته تحت پوشش این فدراسیون به ۳ میلیون و ۳۸۶ هزار نفر رسیده بود، عنوان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ به عدد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ورزشکار سازمان یافته رسیدیم و در حال حاضر تعداد ورزشکاران سازمان یافته تحت پوشش فدراسیون به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است که خوشبختانه رکورد سال ۹۸ را شکسته ایم.

نوروزی در مورد نحوه پرداخت هزینه های درمان به ورزشکاران، خاطرنشان کرد: رضایتمندی ورزشکاران در دستور کار فدراسیون قرار دارد و با اقدامات غیرقانونی در مورد تاخیر پرداخت ها برخورد می کنیم و باید بدانیم که ۲۳ فوق تخصص و متخصص در درمانگاه حضور دارند. تا پایان دی ماه ۱۲ هزار سند درمانی پرداخت کرده ایم و پرداختی ها تا سقف ۳۵ میلیون تومان بوده است و در مورد ورزشکاران سقف باز داشته ایم.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک افزود: ۱۲ هزار ورزشکار در درمانگاه ستاد مرکزی ویزیت شده اند، واکسیناسیون تکمیلی رشته های اعزامی، پوشش پزشکی المپیک ناشنوایان و بازی های کشورهای اسلامی از سوی فدراسیون مدنظر قرار گرفته و علاوه بر این بازی های آسیایی هانگژو را پیش رو داریم و در اسرع وقت با هماهنگی کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک مقوله معاینات ورزشکاران را انجام خواهیم داد و معاینات مربوط به ورزشکاران پارااسیایی آغاز شده است.

نوروزی با اشاره به اینکه کاروان اعزامی ایران از نظر جسمانی و آنتی دوپینگ باید سالم باشد، اظهار کرد: مقوله آموزش و اطلاع رسانی به صورت جدی در دستورکار فدراسیون قرار دارد و علاوه بر این با استفاده از قوه قهریه و کشف از طریق نمونه گیری از رشته های پرخطر یک یا دو مرتبه تست می گیریم تا کاروان سالمی داشته باشیم و رشته‌هایی نظیر کشتی، تکواندو، دوچرخه سواری از جمله رشته های مهم هستند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: درمانگاه قلب فدراسیون هفته ای ۲ روز به ورزشکاران ارائه خدمت می کند و شامل کل خانواده ورزش کشور می شود، همچنین بیش از ۱۰ هزار جلسه فیزیوتراپی داشته ایم و پوشش پزشکی مسابقات در سطح کشور بیش از ۲۳ هزار ساعت در رویدادهای ورزشی بوده و علاوه بر این ۲۳ هزار بازرسی از سوی ۷۰۰ نفر ناظر سلامت در حوزه نظارت بر مراکز ورزشی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد در حوزه خدمات به بهترین شکل عمل کنیم تا شاهد کاهش آسیب های ورزشی و بهبود روند درمان ورزشکاران باشیم، اظهار کرد: هزینه های درمان بسیار بیشتر از پیشگیری است و یک آسیب ورزشی ممکن است ورزشکاران را نابود کند. در عین حال با توجه به افزایش هزینه های درمان و تجهیزات تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا با کمترین هزینه ورزشکاران آسیب دیده درمان شوند و دغدغه ای در این راستا نداشته باشند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد ورزشکاران قطع نخاعی، یادآور شد: شرایط نگهداری ورزشکاران قطعه نخاعی متفاوت است و با سختی هایی همراه هستند و برای اولین بار نزدیک به ۴۰ نفر ورزشکار قطع نخاعی از ۴ سال گذشته تحت پوشش مالی قرار گرفتند و در حال حاضر ماهانه عددی معادل ۲.۵ میلیون تومان به آن ها پرداخت می کنیم و این مسئله در حالی است که تکلیف فدراسیون نیست اما آن را وظیفه شرعی و عرفی خود و آن را برکتی برای فدراسیون می دانیم.

نوروزی در مورد پروژه های عمرانی فدراسیون پزشکی ورزشی، گفت: به دنبال خرید ملک برای فدراسیون هستیم و قبلا مبلغی برای خرید ذخیره کرده بودیم و قصد داریم فدراسیون را به نزدیکی ورزشگاه آزادی منتقل کنیم تا دسترسی ورزشکاران به منظور ارائه بهتر خدمات، بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم هیات رییسه با اولویت فدراسیونهای المپیکی تصمیم گرفتیم کمیته پزشکی فدراسیون ها را فعال کنیم، بیان کرد: کشتی، بسکتبال، دوومیدانی و جودو از جمله این فدراسیون ها هستند و به مرور سایر فدراسیون ها از چنین امکانی برخوردار خواهند بود.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد آخرین وضعیت فعالیت و محدودیت رشته های ورزشی با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا، بیان کرد: فدراسیون پزشکی ورزشی در دوران کرونا با تمام توان در کنار جامعه ورزش بود و عملکرد بسیار مطلوبی داشت و در وضعیت فعلی خوشبختانه کرونا شدت چندانی ندارد و با توجه به آمار اعلامی شرایط همانند گذشته نیست.

نوروزی با بیان اینکه در سال ۹۸ تعداد نمونه‌های دوپینگ به ۲۰۰۰ مورد رسید و کرونا باعث شد تعداد نمونه ها به حدود ۴۰۰ مورد برسد، اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲ تعداد نمونه های دوپینگ به ۱۰۱۰ مورد رسید و در حال حاضر نیز در تلاش هستیم تعداد نمونه های دوپینگ به حدود ۲۰۰۰ مورد برسد و به این ترتیب افزایش ۱۰۰۰ مورد نمونه دوپینگ در دستورکار قرار دارد و هرچه ورزشکاران از دوپینگ بیشتر اطلاع داشته باشند کمتر به دوپینگ مبتلا می شوند.

 

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب