فرانسه در جام جهانی ۲۰۲۲/ مهاجران!

تاریخ و ساعت انتشار : شنبه 26 آذر 1401 14:39
فرانسه به لطف بازیکنان مهاجر توانسته است در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز به دیدار نهایی برسد.

به گزارش کاپیتان نیوز، به نقل از سایت tycsport تیم ملی فوتبال فرانسه با حضور تنها ۴ بازیکن که اصالتا فرانسوی هستند توانست به فینال جام جهانی راه یابد. در این گزارش نگاهی به وضعیت این تیم در طی سال‌های اخیر و پدیده حضور بازیکنان با اصالت کشورهای دیگر در ترکیب فرانسه را بررسی می‌کنیم. 

از ۲۶ نفر فهرست نهایی فرانسه، ۲۳ نفر در این کشور متولد شده‌اند و ۱۳ نفر آفریقایی تبار هستند. جالب اینجاست که در جام جهانی قطر،  ۳۷ بازیکن  تیم‌های دیگر اصالتا فرانسوی بودند (در روسیه این آمار ۲۱ بازیکن بود). در همین دیدار نیمه نهایی سفیان بوفال و رومن سایس فرانسوی بودند و در این کشور به دنبا آمده بودند.

مهاجرت به کشورهای دیگر معمولاً یک دلیل مشترک دارد: جستجوی فرصت‌هایی که دستیابی به آنها در کشور مبدأ غیرممکن است. یکی دیگر از انگیزه‌های تأثیرگذار درگیری‌ها و جنگ هستند.

پیدایش مهاجران در فرانسه

برای روشن شدن این موضوع می‌توان دلایل را برشمرد.

۱. امپریالیسم فرانسه

فرانسه در جام جهانی ۲۰۲۲/ مهاجران!

در قرن نوزدهم، فرانسه چندین کشور آفریقایی مانند الجزایر، سنگال، ساحل عاج و ماداگاسکار را مستعمره کرد، علاوه بر سرزمین‌های دیگر در قاره‌های مختلف که هنوز حفظ شده‌اند: گویان فرانسه (آمریکای جنوبی)، پلی‌نزی فرانسه (اقیانوسیه) و مایوت. آفریقا) در واقع در سال ۱۹۰۴، بخشی از آفریقا رسماً آفریقای غربی فرانسه نام گرفت.

۲. پس از جنگ جهانی دوم

بسیاری از فرانسه زیر آوار مانده بودند. بدین ترتیب، خارجی‌ها از آفریقا و اروپای شرقی برای بازسازی این کشور وارد فرانسه شدند. 

۳. رونق اقتصادی در دهه ۶۰ و ۷۰

با توجه به امکان اشتغال، افراد زیادی به خصوص از مستعمرات آفریقا و کارائیب وارد این کشور شدند. علاوه بر این، تعداد زیادی از الجزایری‌ها به دلیل جنگ استقلال الجزایر در آن زمان وارد فرانسه شدند. تخمین زده می‌شود که تا سال ۱۹۷۳ حدود یک میلیون نفر مهاجر الجزایری وارد فرانسه شدند. در میان این افراد خانواده‌های زین الدین زیدان و کریم بنزما نیز بودند.

۴. شکست‌های ورزشی فرانسه

فرانسه در جام جهانی ۲۰۲۲/ مهاجران!

فرانسه پس از مقام سوم در سوئد ۵۸، جایی که در نیمه نهایی مقابل برزیل پله شکست خورد، این نتایج را کسب کرد:

شیلی ۱۹۶۲: شرکت نکرد

انگلیس ۱۹۶۶: حذف در مرحله گروهی

مکزیک ۱۹۷۰: شرکت نکرد

آلمان ۱۹۷۴: شرکت نکرد

آرژانتین ۱۹۷۸: حذف در مرحله گروهی

به این موارد غیبت در پنج دوره مسابقات جام ملت های اروپا، بین سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۰، به دلیل ناکامی در کسب سهمیه رقابت ها نیز اضافه می‌شود. رهبران فدراسیون فوتبال فرانسه دست به کار شدند و ساختاری متشکل از ۱۲ مدرسه فوتبال را با هدف شکار و پرورش استعدادها ایجاد کردند. شناخته شده ترین آنها مدرسه فوتبال Clairefontaine نام دارد. از آنجا نیکلاس آنلکا، لوئیس ساها، تیری آنری، پل پوگبا، انگولو کانته و کیلیان ام‌باپه معرفی شدند.

 بعد از افت چند ساله در این تیم، در سال ۹۸ بود که تیم امه ژاکه توانست قهرمانی در جام جهانی را با هنرنمایی زیدان به دست بیاورد. دو سال بعد این تیم قهرمان یورو هم شد تا فرانسه قدرت بلامنازع جهان باشد.

ریشه ۲۶ بازیکن دیدیه دشان

همانطور که اشاره کردیم ۲۳ نفر در فرانسه متولد شده‌اند و ۱۳ نفر آفریقایی تبار هستند. تنها سه خارجی عبارتند از:

استیو مانداندا: از کنگو در نوجوانی به فرانسه نقل مکان کرد. به اسطوره المپیک مارسی تبدیل شد و در سومین جام جهانی خود شرکت می‌کند.

ادواردو کاماوینگا: او آنگولا را ترک کرد و به همراه والدینش که اهل کنگو هستند به لیل رسید و موفق شد در این کشور استعدادهای خود را نشان دهد.

مارکوس تورام: پسر لیلیان قهرمان جهان در سال ۱۹۹۸. او در پارما ایتالیا به دنیا آمد زیرا پدرش در آنجا بازی می کرد. همچنین لیلیان اهل گوادلوپ است، مستعمره‌ای که فرانسه در دریای کارائیب مالک آن است.

فقط چهار فوتبالیست هستند که ریشه فرانسوی دارند: بنجامین پاوارد، آدرین ربیو، جردن ورتوت و اولیویه ژیرو.

فرانسوی‌ها نماینده کشورهای دیگر

برای مثال، آیمریک لاپورت (اسپانیا)، آدرین سیلوا (پرتغال)، آندره و جوردن آیو (غنا) و کالیدو کولیبالی (سنگال) از جمله فرانسوی‌هایی هستند که برای کشورهای دیگر بازی می‌کنند. 

تونس ۱۰ بازیکن 

سنگال ۹ بازیکن 

کامرون ۸ بازیکن 

غنا ۴ بازیکن

مراکش ۲ بازیکن 

قطر ۱ بازیکن

اسپانیا ۱ بازیکن

آلمان ۱ بازیکن 

پرتغال ۱ بازیکن

مجموع: ۳۷ بازیکن 

منبع:ایسنا

شبکه های مجازی:

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب